JouniOvaska

Diabeteksen ennaltaehkäisyllä voitaisiin säästää miljoonia

Diabetesliiton mukaan säästäisimme jopa 26 miljoonaa euroa vuodessa, jos puolet vuosittaisista tyypin 2 diabetesdiagnooseista pystyttäisiin siirtämään vuodella eteenpäin. Se on merkittävä summa pienen maan taloudessa. Suomessa ykköstyypin diabeetikoita on 50 000 ja kakkostyypin diabeetikoita jo 300 000. Lisäksi 150 000 ihmistä sairastaa tyypin 2 diabetesta tietämättään.

 

Diabetesliitto muistuttaa myös, että huonosti hoidettu diabetes johtaa kalliisiin ja elämänlaatua heikentäviin lisäsairauksiin. ”Hoitotarvikkeiden saatavuus, uusien hoitomenetelmien käyttöönotto ja tarvikkeiden laadun varmistaminen ovat oleellisen tärkeitä diabeteksen hoidon onnistumiselle,” liiton vaaliteeseissä painotetaan.

 

Terveysalan asiantuntijat puhuvat diabeteksen yhteydessä yleensä aina ennaltaehkäisevästä hoidosta. Kakkostyypin diabeteksen puhkeamista voi parhaiten välttää terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla.

 

Kakkostyypin diabeteksen räjähdysmäisesti lisääntyessä on aiheellista kysyä, miten voisimme tukea kaikenlaisista perheistä tulevien lasten ja nuorten terveellisiä elämäntapoja? Usein liikunnalliset vanhemmat ohjaavat lapsiaan liikunnallisiin harrastuksiin. Osa lapsista oppii terveyttä tukevan elämäntavan harrastuksissa, mutta kaikilla perheillä ei ole varaa kalliisiin harrastuskuluihin. 

 

Perheen taloudellinen tilanne ei saa olla syy siihen, että lapsi jää ilman liikuntaharrastusta. Siksi kaupungeissa ja kunnissa tarvitaan lisää höntsykulttuuria ja harrastusseuroja, joissa kilpailu ja kalliit välineet eivät ole pääasia. Pääasian tulee olla liikunnan riemu ja siinä sivussa kasvaminen terveellisiin elämäntapoihin. Myös koulujen kerhotoimintaan panostamalla saadaan lisää liikuntaharrastuksia lapsille ja nuorille.

 

Terveellisiin elämäntapoihin kannustamisen tulisi olla järjestelmällistä. Mitä useampi aikuinen säästyy kakkostyypin diabetekselta, sitä enemmän meillä on hyvinvoivia ja työkykyisiä kansalaisia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Pallohallien rakentaminen syrjäseuduille ja liikuntavälineiden hankkiminen nuorisolle veronmaksajien rahoilla varmasti lisää liikuntatarjontaa ja sitä kautta mahdollista kiinnostusta asiaan mutta diabeteksen ennaltaehkäisyssä kaikkein tärkein asia on ravinto. Jostakin syystä blogista puuttui tuo ravinto-osuus yhtä pientä mainintaa lukuunottamatta.

THL:n ja diabetesliitto puhuu metabolisesta oireyhtymästä eli sokeri/rasva-aineenvaihdunnan häiriöistä ja keskivartalolihavuudesta riskitekijöinä. Jostakin syystä kuitenkin mm. viljoja suositellaan ravinnoksi vaikka tiedetään että sokereita tulee välttää ja viljat, joista siis valmistetaan pastaa, pizzapohjaa, leipää ym. ovat hiilihydraatteja jotka muuttuvat elimistössämme sokeriksi. Ja kaikki hiilihydraatit muuttuvat sokeriksi eli ei ole olemassa "hyviä" ja "pahoja" hiilihydraatteja vaikka joissakin lehtiartikkeleissa niin väitetäänkin. Näissä ravintosuosituksissa näkyy selvästi maataloudesta ääniä saavien puolueiden ja elintarviketeollisuuden lobbaus.

Tiedämme kaikki että diabetes pysyy kurissa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Lisätietoja löytyy netistä.

Jos diabetes haluttaisiin todella kuriin tulisi koko maatalouspolitiikka ja sen tukijärjestelmä remontoida. Satojen tuhansien verovaroin tuettujen viljaa kasvavien peltohehtaarien sijaan kannattaisi miettiä muiden ruokakasvien kuten vihannesten kasvattamisen tukemista. Saisimme kasvihuoneita rakentamalla ja niitä lämmittämällä lähes omavaraisuuden vihannesten tuotantoon ja voisimme syödä turvallista, tuoretta ja myrkytöntä lähiruokaa aivan eri tavalla kuin nykyään. Kasvihuoneiden lämmitys ja valaistus voisi olla sähkövero- ja alv-vapaata (ja jollakin lailla Caruna-vapaata!) ja kasvihuoneet mahdollistaisivat luomutuotannon helposti. Lisäksi vihannesten tuonti voitaisiin minimoida, turhat kuljetukset jäisivät pois.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

no pitää lisätty sokeri lopettaa syöminen, hiilareita kerralla vähentää ja liikuntaa lišätä. Hiilareita korkeintaa 110g päivä, kerta-annos 20 g, samoin makeuttamisaineita ei syödä, nii ei tuu diabetesta, alko ja tupakka pois, liikuntaa 30 min päivä, niin että hengästyy, portaita kävellä ja voimistelua, ceyloninkanelia ja inkivääriä ja kurkumaa ateriaan, inkivääri juurta jne.

Toimituksen poiminnat